BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, May 28, 2011

.: Ilmu Asas Kejayaan :.

Apakah itu ilmu?ilmu merupakan asas untuk kita mencapai kejayaan.Kita hendaklah mencari ilmu sebanyak mungkin kerana ilmu itu tidak akan habis walaupun kita sudah tiada di bumi ini.Mungkin kita merasakan kita sudah mempelajari banyak ilmu,tetapi TIDAK! Ilmu jika diumpamakan seperti air laut yang luas,ianya tidak akan habis ,malah,jika mempelajarinya,Ilmu itu semakin bertambah.Ilmu inilah yang akan memberi manfaat kepada kita samaada di Dunia mahupun di Akhirat sana.


-->Katakanlah: Sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)." Al Kahfi 109


Ilmu terbahagi kepada 2 iaitu,Ilmu Dunia dan Ilmu Akhirat.


Hai orang-orang beriman apabila dikatakan kepadamu: "Berlapang-lapanglah dalam majlis", maka lapangkanlah niscaya Allah akan memberi kelapangan untukmu. Dan apabila dikatakan: "Berdirilah kamu", maka berdirilah, niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (al Mujaadillah 11)

Antara Tempat2 untuk kita mencari ilmu:Sekolah,Perpustakaan:



" Carilah ilmu seperti kamu akan hidup selamanya dan beribadatlah seperti kamu akan mati pada esok hari ".